Likvidum byter namn till Trygga

Likvidum AB meddelade den 7 Oktober att de har bytt namn till Trygga Group Sverige och samtidigt lanserat det nya varumärket Trygga på den nya webbsidan Trygga.com. Deras plan är att stärka sin position på marknaden och utöka sitt erbjudande.

Företaget blev grundat i 2013 och har sedan dess hjälpt många konsumenter att jämföra privatlån på den svenska marknaden. Tanken har varit att hjälpa konsumenter att fatta goda och genomtänka beslut genom att ge en tydlig överblick över olika lånealternativ. Likvidum AB hade en omsättning på circa 40 miljoner i 2023 och ett årsresultat på 564 000 kr. Jämfört med de ledande låneförmedlarna är bolaget litet. Lendo hade i 2022 en omsättning på ca 872 miljoner, Sambla hade en omsättning på circa 774 miljoner och Enklare omsatte för ca 350 miljoner svenska kronor.

Likvidum AB byter namn till Trygga

Fokus på trygga och säkra grunder

Det nya varumärket Trygga skall spekla deras ambition att erbjuda lån på trygga och säkra grunder med fokus på transparens. De säger att de kommer att fortsätta att leverera sina tjänster till lika hög kvalitet som de har haft och att de samtidigt skall behålla och stärka sitt engagemang för att göra det enklare för kunderna att hitta och välja rätt lån. Lånealternativen skal ge en tydlig och enkel överblick för att underlätta deras val.

Den nya varumärkesidentiteten, Trygga – Lån på säkra grunder, är en symbol för deras ambitionsnivå till att växa och utveckla sin verksamhet till nya nivåer. Trygga säger att de har stora planer för framtiden och att de tror att varumärkesförändringen kommer att ge dem en möjlighet till att nå nya framgångar och att de skall kunna stärka sin marknadsposition framåt i tiden.

Kommentar från Trygga Group Sverige ABs VD Olle Gordh.

“Vi är väldigt stolta över att kunna presentera vårt nya namn och varumärke, Trygga. Det här är en naturlig utveckling för oss efter mer än ett decennium i branschen, där vi byggt upp en stark grund av förtroende hos våra kunder. Med det nya varumärket vill vi ytterligare förstärka vårt fokus på trygghet och transparens, något som alltid varit kärnan i vår verksamhet. Vi ser med stor optimism fram emot nästa kapitel i vår resa och de möjligheter som väntar under namnet Trygga Group Sverige AB”. Här är källa.

Kommer namnbytet att ha någon effekt?

Frågan är om namnbytet kommer att ha någon effekt på försäljningen till Trygga. Det återstår att se. Produkten är i princip den samma en under ny förklädning. Vi tycker att den nya webbsidan till Trygga ser lite mer modern ut än den tidigare som var Likvidum.

Skriven av
Magnus Ludvigsen - Författare
Uppdaterad
10.10.2024
Magnus är marknadschef på Kredito och har stor erfarenhet inom ekonomi och sparande. Han ansvarar för innehållet som publiceras och kvalitetssäkrar informationen på webbplatsen